کد مطلب:210644 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

ابرهای شگفت انگیز
علمای طبیعی گفته اند هر هوائی كه وزش پیدا كند و حركت نماید آن را باد گویند در این گفتار اشكالی هست كه باد عامل حركت است و لذا بسیاری از اوقات محمول آن غیر از هوای حامل بلكه آب یا خاك یا رمل یا مواد و عناصر دیگر است پس نمی توان گفت باد همان هوا است - پس باد چیست؟ بحث جداگانه دارد كه 18 آیه درباره آن در قرآن از جانب خالق باد تعریف شده است.

ابرها در هر حال به وسیله باد حركت می كنند و سرعت و بطوء بادها بر حسب ثقل آن است یعنی مبتنی و مربوط به میزان حمل آن می باشد كه بین 72 % كه سرعت آن هر ساعت یك میل است و تا 48 / 6 كه سرعت آن 3 میل است و تا 140 - 91 - 84 میل هم می شود.

باد گاهی حامل غبار و ابرها می شود و گردبادهای عمودی را كه ارتفاع آن تا صد متر می شود به صورت زیبائی قائم حركت می دهد و به وسیله همین گردبادها شهرها و مزارع را خراب و ویران می كند بعضی اوقات یك شهر را زیر رمل و ریگ و خاك می گیرد و گاهی این رمل ریزه ها را به وسیله گردباد روی هم متراكم و انبوه می كند.

این بادها گاهی حامل حیوانات كنار دریاها و ماهی ها یا ملخ ها می گردد كه از قدرت بادهای نیرومند دامنه دار و گاهی متقابل و متضاد حمل مواد تلقیحی و تخم حیوانات دریائی می نماید.

صورت این بادهای عجیب به شكل مخروط معكوس و مدور است كه از جو به نقطه زمین تمركز می یابد و بعد پراكنده می شود و باز به هم دشت می گیرد و جمع می شود و به شكل مخروط معكوس یا مستقیم انجام وظیفه می نماید و گفته اند ارتفاع آن تا 200 قدم می باشد. در هر حال بادها عامل حركت و حامل ابرها می باشند.